Inovativne metode poučavanja
Dijeljenje primjera dobre prakse primjene inovativnih metoda poučavanja
Animirani video u nastavi
Pripremio: Mate Maretić, mag.med.techn., mentor
Ožujak 2021.
Sve je veći trend među obrazovnim ustanovama pružanje edukaciju putem interneta, uključujući video predavanja u nastavne planove i programe, poglavito uslijed pandemije COVID-19. Tijekom posljednjeg desetljeća, uslijed razvoja tehnologije, izrada animiranih videa više nije tako složen pothvat, već su različiti softveri široko dostupni nastavnicima i učenicima. Animacija ima značajnu ulogu u radu u nastavi, a pojavila se s razvojem računala. Razne discipline koriste animaciju za stručna usavršavanja, a može se sastojati od jednostavnih galerija slika do kompliciranih simulacija. Tradicionalnim metodama poučavanja nedostajali su učinkoviti pristupi ilustriranja sadržaja, a danas se animacija u nastavi može izraditi uporabom različitih softvera. Sve veća uporaba video predavanja u obrazovanju je
razumljiva, jer se učinkovitim dizajniranjem nastave pokazuje da videozapisi dovode do boljih rezultata u odnosu na statičke medije i predavanja uživo. Međutim, animirani video je često dopunsko sredstvo u nastavi, no uz malo više truda i vremena, animirani video se može koristiti kao platforma za prezentiranje scenarija poučavanja. Unutar videa se mogu implementirati poveznice na različite sadržaje, kao što mogu biti dodatni nastavni sadržaji, poveznice na druge videe i sl. Poveznice, radi praktičnosti je poželjno staviti u skraćenoj verziji (npr. bit.ly) ili u obliku QR koda. Također uz poveznice je moguće dodati i zadatke za učenike. Jedna od prednosti animiranih videa u odnosu na videokonferencijske alate je u tome što učenici mogu vraćati video unatrag, a nedostatak je svakako dugotrajna izrada.
Powtoon
Powtoon je online (cloud) softver koji služi za izradu animiranih prezentacija i video uradaka. Za izradu videa se mora izraditi korisnički račun, koji je besplatan. Uz besplatni (free) račun dostupni su limitirani materijali za izradu videa te je ograničena maksimalna dužina trajanja videa. Postoji nekoliko vrsta plaćenih računa s različitim mogućnostima. Jednostavan je za korištenje i ne zahtijeva preveliko predznanje. Na internetu su dostupni različiti tutoriali koji mogu olakšati izradu prvog animiranog videa. U prilogu se nalazi animirani video s implementiranim zadatcima za nastavu Hitnih medicinskih postupaka. Video je izrađen pomoću powtoon softvera.
Primjer dobre prakse – integrirana nastava na temu „Advent u Zagrebu“
Ira Beck, prof., Marinela Labaš, prof., Latinka Križnik, prof.
Povezivanje nastavnog sadržaja zahtjev je suvremene nastave i ono se postiže poučavanjem kada se nastavnom gradivu pristupa s više aspekata. Takvo poučavanje naziva se integrirana (interdisciplinarna) nastava. Realizacija korelacije nastave u strukovnoj školi u predmetnoj nastavi teže je ostvariva zbog neusklađenosti predmetnih kurikuluma, nastava matematike odvija se prema novom kurikulum, a nastava latinskog jezika, povijesti i geografije prema starom strukovnom kurikulumu iz 2011. godine. Upravo zato tema je bila Advent u Zagrebu i sama realizacija odvijala se na terenu što je također predstavljalo i određeni organizacijski izazov.
Priprema takve nastava iziskivala je pomno planiranje svih aktivnosti za učenike koje su trebale zadovoljiti planirane ishode i ciljeve međupredmetnih tema. Učenici su ponekad kroz slične ili čak aktivnosti morali ispuniti različite zadatke. Cilj ove vrste nastave je uvidjeti prednosti međupredmetno povezivanja, učiniti iskorak iz krutog predmetno – satnog sustava, učenicima pružiti da kroz iskustvo sudjelovanja u ovoj vrsti nastave i kroz određeni događaj upoznaju povijesnu jezgru grada Zagreba i uvide mogućnosti njegovog razvoja.
Primjer dobre prakse-korištenje web 2.0 alata u poučavanju
Aleksandra Vidoša, dipl.med.techn, savjetnica
Genially je jedan od web 2.0 alata koji omogućuje interaktivnost i doprinosi atraktivnosti u izlaganju. U ovom primjeru korištena je interaktivna slika u kojoj su dostupne poveznice (socrative, google ppt i zoom) potrebne za dva sata nastave Zdravstvene njege specijalne.
Scenariji poučavanja
Suzana Ribarić, prof., izvrsna savjetnica
Zdravstvena njega podrazumijeva cjelokupnu zdravstvenu skrb za pacijenta; medicinska sestra sudjeluje u prikupljaju, procjenjivanju, analiziranju, interpretaciji i predstavljanju podatka, planiranju i provođenju evaluirane i kontrolirane zdravstvene njege. Medicinske sestre koriste informatičku tehnologiju, sudjeluju u vođenju projekata i istraživanja, provode zdravstveni odgoj, promociju i prevenciju. Uključene su u edukaciju o utjecaju okoliša i klimatskih promjena na zdravlje ljudi. Srž kvalitetne medicinske sestre je uspostavljanje terapijskog odnosa s pacijentom, etički pristup, razumijevanje i slušanje bolesnikovih potreba i topla ljudska riječ.
S obzirom na tražene kompetencije za medicinske sestre i našim učenicima treba omogućiti učiti kako se rješavaju problemi, gdje se traže pravovaljane informacije i poučavati ih da budu samostalni u donošenju prosudbi. Stoga i za poučavanje budućih medicinskih sestara treba koristiti inovativne metode za unapređenje nastave. Jedna od njih je i scenarij poučavanja koji potiče učenike na istraživanje, kritičko promišljanje, grupni rad i primjenjivost naučenog u svakodnevnom životu.
Scenariji poučavanja imaju jedinstvenu strukturu koja se sastoji od sljedećih elemenata:
naziv scenarija poučavanja
nastavni predmet
razred
razina izvedbene složenosti
ključni pojmovi
korelacije i interdisciplinarnost
ishodi učenja
opisi aktivnosti
postupci potpore
aktivnosti za učenike koji žele znati više
dodatna literatura, sadržaj i poveznice.
Ponuđeni scenariji potiču učenike i učenice na suradnju, poboljšavaju komunikacijske i emocionalne vještine. Učenici su u središtu nastavnog procesa, aktivno su uključeni u okviru svojih mogućnosti.
Učenje je bazirano na metodama istraživanja u kontroliranim uvjetima uz nadzor nastavnice.
Na niže priloženim poveznicama možete pronaći izrađene scenarije poučavanja.